lunes, 10 de noviembre de 2008

Alessandra Moonens, Belgische dokter, heeft zes maanden in Venezuela doorgebracht

Alessandra getuigt over het nieuwe gezondheidsstelsel

Vanwaar je interesse in de politieke toestand in Venezuela?

Mijn interesse voor Venezuela komt van mijn interesse voor de volkeren van de wereld die een links alternatief zoeken op het kapitalisme.


Na verschillende discussies met vrienden over Venezuela ben ik gedurende twee maanden naar Bolivia getrokken in 2005. Dan heb ik een eerste keer in 2006 deelgenomen aan het Wereld Sociaal Forum in Caracas. Op enkele dagen tijd heb ik de politieke toestand van het land leren kennen. Naar aanleiding van een gesprek met een vrouwelijke Cubaanse dokter werd ik ingeleid tot de Mission Barrio Adentro.

In 2008 ben ik dan voor zes maanden terug gekeerd om mij in te schakelen via een stage in het gezondheidssysteem. De samenwerking was vooral met de Cubaanse dokters die over het hele land actief zijn in de eerstelijnsgeneeskunde. Deze geneeskunde is gratis en van kwaliteit. Naast de Mission Barrio Adentro en het gezondheidsstelsel heb ik ook meer inzicht verworven in de politieke toestand van het land, haar bevolking en haar tegenstellingen. Deze ervaring wil ik delen met iedereen die interesse heeft in de politieke woelingen van Latijns Amerika.

Welke was je ervaring als dokter ingebed in een Mission Barrio Adentro?


Ik heb mij kunnen inschakelen samen met een Cubaanse dokter in een ‘module’ in een wijk van Caracas. Dat is een klein huis waar een dokter in algemene geneeskunde werkt samen met een verpleegster en een tandarts. Daar heb ik de kwaliteit van het gedane werk kunnen vaststellen, hun contact met de patiënten en het patiëntencomité in de wijk. In deze modules krijgen de nieuwe studenten in geneeskunde rechtstreeks contact met de praktijk op het terrein. Ook heb ik deze ervaring kunnen vergelijken met andere gezondheidsstructuren in het land waar de Venezolaanse dokters werken. Zo heb ik vastgesteld hoe belangrijk de vorming van de dokters is in de brede kwalitatieve dienstverlening aan de patiënten.

No hay comentarios: